Hoe gaat het in zijn werk?
Theorie-examens – Ordening per kerntaak
In elk kwalificatiedossier staan vereisten voor vakkennis benoemd, geordend per kerntaak. Het is dan ook logisch om deze theoretische component per kerntaak te bevragen in een examen. Dit is daarom ook de voorgestelde lijn voor theorie-examens: één theorie-examen per kerntaak.
Uitzonderingen:
- Voor sommige opleidingen kan het zo zijn dat de omschreven kennis al voldoende in andere examenonderdelen aan bod komt.
- Voor sommige technische opleidingen overlapt de kennis tussen kerntaken. Dan bevragen we die kennis maar één keer.
- Voor sommige opleidingen, veelal de niet-technische kwalificaties, kan één kerntaak bestaan uit een diversiteit aan werkprocessen. Soms is hiervan niet één theorie-examen te maken, maar is het logischer om ergens een knip te maken.
In de praktijk komt het er op neer dat we in de meeste gevallen 1 theorie examen per kwalificatie aanbieden.
Dit theorie examen bieden we aan bij de kerntaak waar de meeste kennis bij wordt verondersteld.
Examenmatrijs
Leidraad voor de theorie-examens is de examenmatrijs. De matrijs is een beschrijving van de onderwerpen die bevraagd worden, waarin ook de zwaarte per onderdeel is aangegeven (belangrijker = meer vragen). Hiermee kan de docent zich voorbereiden op de kenniscomponenten die moeten worden aangetoond. De matrijzen staan op StemToets in de mapjes van de kwalificaties met theorietoetsing.
Taalexamens
Voor taalexamens gelden min of meer dezelfde eisen als voor de theorie-examens. Er is sprake van een ordening per kerntaak. Waar het examen van toepassing is, staat vermeld in het examenplan. Er wordt vooraf geen inzage gegeven in het examen.