Extra mogelijkheden bij het digitaal beoordelen van proeven van bekwaamheid

maandag 11 maart 2019

Op dit moment werkt IBKI aan het digitaliseren van de beoordelingen van de proeven van bekwaamheid in de examenhallen in Nieuwegein en Zwolle. Bij die beoordelingen wordt uiteraard gebruik gemaakt van de beoordelingsinstrumenten van Stem. Bij het digitaliseren blijft dat ook zo.

Wél ontstaan er nieuwe mogelijkheden om de beoordelaars beter te ondersteunen in hun werk. Bij de papieren versie moet de beoordelaar altijd een toelichting schrijven wanneer een beoordelingscriterium onvoldoende is. Bij elk van de beoordelingscriteria is daarvoor een vakje beschikbaar. Zie onderstaand voorbeeld.

Bij de digitalisering zullen we die vrije velden vervangen door een keuzemenu. Op basis van de ervaringen van de beoordelaars bij IBKI zal al een aantal vaker voorkomende redenen voor een onvoldoende als keuze beschikbaar zijn. De beoordelaar hoeft die dan niet meer uit te schrijven, maar kiest meteen de passende formulering. Bij elk keuzemenu zal ook de optie ‘Anders, namelijk…’ beschikbaar zijn, zodat de beoordelaar wel de mogelijkheid behoudt om de specifieke reden te beschrijven. Door periodiek het gebruik van de optie ‘Anders’ te evalueren, kunnen we nieuwe standaard-opties toevoegen. In de loop van de tijd zal de noodzaak om de optie ‘Anders’ te kiezen geleidelijk minder worden.

26 sep 2019 10:00 tot 12:00

Bestuursvergadering