dinsdag 19 april 2022
Bij de ontwikkeling van exameninstrumenten werkt Stem volgens de kaders en richtlijnen die in het kwaliteitshandboek opgenomen zijn. Hierin is beschreven op welke manier Stem invulling geeft aan de wettelijke eisen enerzijds, en de wensen vanuit het collectief van de aangesloten scholen anderzijds.
Het Kwaliteitshandboek vindt u op StemToets.
De Examenadviescommissie (EAC) van Stem is bezig met de actualisering van het kwaliteitshandboek.
De actualisering van het Handboek valt samen met de inwerkingtreding van een nieuw onderzoekskader van de Inspectie van het Onderwijs (Onderzoekskader 2021). Dit nieuwe kader biedt scholen nog uitdrukkelijker dan het vorige de ruimte om anders om te gaan met onderwerpen binnen het kwaliteitsgebied ‘Borging en Afsluiting’ (BA). Scholen worden aangemoedigd de afsluiting in te vullen op een manier die past bij hun visie op onderwijs en examinering.
Een school kan besluiten dat kandidaten niet meer op alle onderdelen van het kwalificatiedossier een examen in de oude betekenis van het woord afleggen. In plaats daarvan brengen zij op bepaalde onderdelen bewijzen in, in de vorm van eerder en/of elders in de opleiding behaalde resultaten die op eindniveau liggen. Die bewijzen kunnen worden verzameld in iets wat bijvoorbeeld een ‘portfolio’ genoemd kan worden.
Let wel, een school mág de borging en afsluiting anders aanpakken dan zij voorheen deed, maar dat hóéft niet. Een school kan en mag ook doorgaan op de huidige voet. Dus: een compleet exameninstrumentarium inzetten en aan de hand daarvan bepalen of een student het eindniveau van de opleiding heeft bereikt. In het geval van bij Stem aangesloten scholen kan dit een exameninstrumentarium van Stem zijn.
Want Stem blijft bij iedere kwalificatie samen met het onderwijs en bedrijfsleven een exameninstrumentarium ontwikkelen:
en