Terugblik Congresdag Stichting Stem 15 jaar

woensdag 20 november 2019

Donderdag 14 november vond de ‘Congresdag Stem 15 jaar’ plaats in Zeist op de KNVB campus. De ochtend begon met een warm welkom van de voorzitter van Stem Ruud van Diemen. Ruud stond stil bij het 15-jarig bestaan van Stem en waarom dit zo bijzonder is. Ook benadrukte hij dat er zowel in het onderwijs als de technologie belangrijke ontwikkelingen zijn, waar gedurende de Congresdag aandacht aan zou worden besteed.

Ochtendprogramma: interessant & interactief

Daarna introduceerde Ruud de dagvoorzitter, Edward van Cuilenborg. Edward, bekend tv-presentator van vooral sportevenementen, wist met zijn anekdotes een mooie vertaling te maken naar het thema van de dag en de twee presentaties van de keynote speakers van het ochtendprogramma.

De eerste keynote speaker was Dick van Egmond, oud-scheidsrechter van de KNVB. Hij vertelde over de ins & outs van de Video Assistent Referee (VAR) en liet op interactieve wijze zien hoe de VAR nu precies werkt. Ook hier werd een actuele en mooie link gelegd met beoordelen.

De tweede keynote speaker was hoogleraar bij de TU Delft, Dariu Gavrila. Hij vertelde met passie over de technologie van de zelfrijdende auto. Aan bod kwamen de uitdagingen, de drempels en hoe lang het nog duurt voordat de zelfrijdende auto rond rijdt.

Beide sprekers en hun verhaal werden goed ontvangen en tijdens de aansluitende lunch werd nog van de gelegenheid gebruik gemaakt om hierover na te praten.

Workshops: afwisselend en actueel

Na de lunch was het tijd voor de drie rondes waarin men workshops bij kon wonen. De workshops werden goed bezocht en als positief ervaren door de bezoekers. Reacties waren:

• “Interessante materie, goed om dit zo van een expert te horen”
  • “Waardevolle workshop, goed toepasbaar in de praktijk”
  • “Mooi initiatief, goed om te weten wat er achter de schermen gebeurt”
  • “Goed om in beeld te hebben waar we impact kunnen maken”
  • “Passie! Dat is toch waar het om draait in ons vak, toch”
  • “Laten we hier zo tijdens de borrel nog even verder over praten”

Afsluiting: interactief & waardevol

Tijdens de interactieve afsluiting, onder begeleiding van Ruud en Edward, kwamen de personen die de workshops gaven nog even aan het woord om hun inzicht, verrassing of visie op de dag te geven. Samen met nog enkele reacties van de overige aanwezigen ontstond er een waardevolle terugblik op de dag. Ruud vatte deze mooi samen met “We hebben het als Stem goed voor elkaar, laten we dat zo houden”. Daarna was het tijd voor de borrel, waar de aanwezigen nog even met elkaar hebben nagepraat onder het genot van een drankje en een hapje.

Presentaties van de workshops

De presentaties van de workshops zijn hieronder terug te vinden:

Stichting Stem kijkt terug op een geslaagde Congresdag en wil iedereen graag hartelijk bedanken voor zijn/haar komst!

Sfeerimpressie:

Oranjeplein: