Veiligheid en inzage
Het beveiligen van examens vormt in het onderwijs een continu punt van aandacht. Het onderwijs wordt niet gediend als examenvragen uitlekken en op straat liggen. Dat zou ernstige schade brengen aan de kwaliteit van het examen. Examenfraudes uit de praktijk laten zien dat het maken van goede afspraken rondom het beveiligen van examens en examenprocessen enorm belangrijk is. Uit onderzoek is gebleken dat het digitaal afnemen van examens sterk bijdraagt aan het voorkomen van examenfraude.
Inzage in examenvragen
Het is duidelijk dat examenvragen niet mogen uitlekken. Dat zou voor Stem én de scholen een grote schadepost zijn. Om die reden is het niet mogelijk de examenvragen vooraf in te zien. Op aanvraag is het wel mogelijk om gemaakte examens beperkt in te zien.
De keuze om geen inzage vooraf te geven is bewust gemaakt. Vanuit het oogpunt van het voorkomen van examenfraude én om ervoor te zorgen dat studenten breed worden opgeleid. Stem wil voorkomen dat de focus van kennis zich te veel zou toespitsen op het uitsluitend uit het hoofd leren van examenvragen. Het is in het belang van de student dat deze zijn theoretische kennis zo breed mogelijk ontwikkelt. Het hebben van inzicht en dat kunnen toepassen, speelt daarbij een belangrijke rol.
Stem biedt wel de mogelijkheid om vóór het examen enkele testvragen en de examenmatrijzen in te zien. Op die manier kunnen docenten toch gevoel krijgen bij de vragen die gesteld kunnen worden.
De theorie-examens zullen veelal tegen het einde van het opleidingstraject plaatsvinden. Uiteraard kan kennis ook tussentijds worden getoetst aan de hand van voortgangstoetsen. Deze toetsen worden niet door Stem gefaciliteerd.