Vakkennisexamens en Taalexamens
Bij de herziening van het format is het uitgangspunt rondom kennis en vaardigheden dat deze zo geïntegreerd mogelijk moeten worden geëxamineerd. Dit houdt in dat wanneer er gekeken wordt naar de uitvoering van werkzaamheden, ook de achterliggende kennis en vaardigheden gezien worden. Want zonder deze zou de kandidaat niet in staat zijn de werkzaamheden goed uit te voeren.
Wanneer het niet mogelijk is dit te meten zoals gewenst, kunnen er wel aparte examens rondom kennis en/of vaardigheden worden ontwikkeld. Voor kennis worden dit vakkennisexamens, voor taalvaardigheid een rollenspel.
Wil je als school afwijken van de standaard? Dat kan. Zie het kopje schooleigen keuzes.
Daarnaast heeft Stem rondom de taalexamens ook een servicedocument ontwikkeld.
Voor 2021 zijn wel verschillende theorie-examens ontwikkeld. Deze zullen beschikbaar blijven. Ook het taalexamen. Stem onderhoudt deze examens niet actief. Alleen op basis van meldingen passen we aan.