Nee, Stem schrijft geen vrijstellingsregeling voor, want daar is Stem niet toe bevoegd. Scholen bepalen zelf of zij een student vrijstelling geven voor één of meer examens.
Op verzoek van veel scholen heeft Stem wel een document opgesteld dat de scholen kan helpen bij het nemen van hun besluit over vrijstelling bij de dossiers Voertuigen en Mobiele Werktuigen en vorige versies van dat dossier. Dit document is te vinden op StemToets, in de submap ‘Servicedocumenten’.
Deze informatie geldt voor examens die Stem ontwikkelt bij kwalificatiedossiers die vanaf 1-8-2021 zijn ingegaan.
Een kaderopdracht is een examenopdracht die in algemene formulering beschreven is. Stem levert bij een kaderopdracht altijd minimaal één voorbeeldopdracht.
Een voorbeeldopdracht is een opdracht die past bij de kaderopdracht van een kaderexamen. Het is een opdracht die de kandidaat als beginnend beroepsbeoefenaar moet kunnen uitvoeren. Een voorbeeldopdracht:
Voor sommige opleidingen levert Stem een lijst met meerdere voorbeeldopdrachten. De school van de kandidaat mag bij diens examen een (opdracht van de lijst met) voorbeeldopdracht(en) van Stem geven. In plaats daarvan mag de school van de kandidaat ook zelf een opdracht maken die past bij de kaderopdracht.
Er gelden aandachtspunten bij het werken met kader- en voorbeeldopdrachten. Deze leest u hier.
Deze informatie geldt voor examens die Stem ontwikkelt bij kwalificatiedossiers die vanaf 1-8-2021 zijn ingegaan.
Nee, Stem biedt geen examen moderne vreemde taal aan voor bij kwalificatie Allround Technicus Voertuigen en Mobiele Werktuigen. Zoals in het verantwoordingsdocument is te lezen, geeft de ontwikkelgroep aan dat het gebruik van Engelstalige werkplaatsdocumentatie het best beoordeeld kan worden:
OF
Het advies aan de school is, om bij beoordeling buiten de BVE als voorwaarde te stellen dat de kandidaat de kerntaak alleen met een voldoende kan afronden als hij minimaal een voldoende haalt voor de beoordelingscriteria die betrekking hebben op het gebruik van Engelstalige werkplaatsdocumentatie.
Deze informatie geldt voor examens die Stem ontwikkelt bij kwalificatiedossiers die vanaf 1-8-2021 zijn ingegaan.
De rekentool is beschikbaar voor de Beroepshoudingsexamens en de Beroepsvaardigheidsexamens voor Basis Technicus Voertuigen en Mobiele Werktuigen (25668) en Allround Technicus Voertuigen en Mobiele Werktuigen (25669).
De rekentool zet de gescoorde ‘O / V / G’ om in een cijfer tussen de 1,0 en 10,0.
LET OP: De rekentool werkt op basis van de adviescesuur uit de organisatorhandleiding. Een school die een andere cesuur kiest, kan de rekentool dus niet gebruiken!
Deze informatie geldt voor examens die Stem ontwikkelt bij kwalificatiedossiers die vanaf 1-8-2021 zijn ingegaan.
De organisator moet een aantal keuzes maken over het moment en de manier waarop de beoordelingscriteria in vraagvorm worden toegepast. In de organisatorhandleiding staat hoe de organisator dit kan doen. Neem deze handleiding zorgvuldig door.
Op hoofdlijnen geldt: de organisator bepaalt of de beoordelaar de vragen stelt voordat de kandidaat het examen uitvoert, terwijl hij dat aan het doen is en/of nadat hij dit gedaan heeft. De organisator mag dit per beoordelingscriterium bepalen, of voor alle beoordelingscriteria tegelijk. In plaats daarvan kan de organisator de keuze ook aan de beoordelaar laten. In alle gevallen moet de organisator de beoordelaar hier van tevoren over informeren en instrueren.
Deze informatie geldt voor examens die Stem ontwikkelt bij kwalificatiedossiers die vanaf 1-8-2021 zijn ingegaan.
Nee, dat hoeft niet.
In de organisatorhandleiding en de handleiding voor de beoordelaar worden suggesties gedaan. Neem deze handleidingen zorgvuldig door.
Deze informatie geldt voor examens die Stem ontwikkelt bij kwalificatiedossiers die vanaf 1-8-2021 zijn ingegaan.
De ster-criteria waren kritieke criteria.
Voor deze criteria moet de kandidaat minimaal een voldoende halen om te kunnen slagen voor het examen. In de huidige exameninstrumenten heten de kritieke criteria geen ster-criteria meer, maar kritieke criteria.
Een kritiek beoordelingscriterium is een beoordelingscriterium waarvoor de kandidaat minimaal een voldoende moet halen. Alleen dan kan de kandidaat een (minimaal) voldoende halen voor het complete examen. U herkent een kritiek beoordelingscriterium doordat het vetgedrukt is.
Deze informatie geldt voor examens die Stem ontwikkelt bij kwalificatiedossiers die vanaf 1-8-2021 zijn ingegaan.
Het beroepshoudingsexamen (BHE) mag uitgevoerd worden in het leerbedrijf, maar dit moet niet.
Om deze reden zijn er wél voldoende handtekeningenvelden opgenomen op het beoordelingsformulier, maar is daar niet aangegeven dat één van die velden voor de handtekening van de praktijkopleider bestemd is. De school kan immers ook iemand anders als beoordelaar aanwijzen.
Deze informatie geldt voor examens die Stem ontwikkelt bij kwalificatiedossiers die vanaf 1-8-2021 zijn ingegaan.
Nee, dat moet niet. Het mag (en kan) wel.
Bij het ontwikkelen van exameninstrumenten heeft Stem rekening gehouden met de nadrukkelijke wens van de scholen om een beoordeling uit het leerbedrijf te kunnen laten meewegen in de diplomabeslissing.
Scholen kunnen er dus voor kiezen om het BHE in het leerbedrijf te laten afnemen, maar Stem bepaalt dit niet.
In het examenplan wordt niets vastgelegd over de plek of het moment van examinering.
De uitleg van de verschillende examenvormen in de handleiding geeft richting aan het kiezen van de plek, het moment (of de periode) en de beoordelaar.
Neem de handleiding zorgvuldig door.
Deze informatie geldt voor examens die Stem ontwikkelt bij kwalificatiedossiers die vanaf 1-8-2021 zijn ingegaan.
Nee, Stem schrijft geen cesuur voor. Daarom staat er ook geen cesuur in het examenplan.
In de organisatorhandleiding van Stem staan wel adviezen over het kiezen van een cesuur (binnen een examen) en weging (tussen examens).
Deze informatie geldt voor examens die Stem ontwikkelt bij kwalificatiedossiers die vanaf 1-8-2021 zijn ingegaan.
Voor meer uitleg over de examenvormen, klik hier.
Deze informatie geldt voor examens die Stem ontwikkelt bij kwalificatiedossiers die vanaf 1-8-2021 zijn ingegaan.
De gebruikersnaam moet uniek zijn. Niet alleen binnen uw eigen afname-omgeving, maar over alle afname-omgevingen van Remindo. U kunt de gebruikersnaam uniek maken door bijvoorbeeld aan een studentnummer @[naam school] toe te voegen.
De student kan zelf de nieuwe kwalificatie aanvragen. De student heeft hiervoor de nieuwe groepscode, te ontvangen van de school, nodig.
Als BPV-begeleider kun je de student verplaatsen naar een andere klas. Dit kan alleen een klas zijn met dezelfde kwalificatie en hetzelfde cohort.
De ‘nieuwe’ praktijkopleider kan na inloggen een student van hetzelfde leerbedrijf overnemen.
De praktijkopleider kan alleen een beoordeling doen als de student een meetmoment heeft aangemaakt met de praktijkopleider.
De volgende acties dienen hiervoor te zijn uitgevoerd:
Getoonde leerbedrijven in de lijst zijn gekoppeld met de database van de door SBB-erkende leerbedrijven.
Wanneer je ingelogd bent ga je naar jouw naam en klik je op ‘account bewerken’.
Voordat je inlogt zie je de mogelijk ‘wachtwoord vergeten?’. Je vult hier jouw e-mailadres in en je krijgt een nieuw wachtwoord toegestuurd wat je kunt gebruiken om in te loggen.
Controleer of je het juiste e-mailadres en wachtwoord hebt gebruikt. Lukt het nog niet, neem dan contact op met de helpdesk via [email protected] of 030-608 77 90.
De systeemeisen zijn hier op de website van Stem te vinden en kunt u in pdf downladen.
De beoordeling vindt plaats op jouw ROC. Als daar verbeterpunten worden geconstateerd, dan zal Stem daarmee aan de slag gaan. De verbeterpunten worden, in de tijd die je als ROC daarvoor krijgt, opgepakt en weggewerkt.
De examenproducten van Stem worden doorlopend getoetst aan de eisen van de Inspectie:
Hiermee heeft Stem er alle vertrouwen in dat de Inspectie haar producten goedkeurt.
De Inspectie heeft hiervoor wettelijk/politiek te weinig ruimte.
Inderdaad ben je als ROC verantwoordelijk voor de examenkwaliteit op je school. Over de vaststelling van examens kunnen we het volgende zeggen:
Als deelnemend ROC kun je alle examenproducten van Stem gebruiken. Met deelname aan Stem kun je onbeperkt beschikken over alle beoordelingsinstrumenten die op Stemtoets en praktijkbeoordelen.nl staan. Voor de theorie-examens kan er gebruik worden gemaakt van Teletoets en/of RemindoToets.
Let op: Stem verzorgt niet de uitvoering van examens. Als het IBKI of VOC examens voor je uitvoeren, dan brengen zij afzonderlijk de kosten in rekening.
Stem zorgt dat je efficiënt kunt examineren. Stem levert examenproducten en –diensten voor alle mbo-opleidingen in de mobiliteitsbranche. Hierdoor hoeft jouw school niet individueel de examens vorm te geven. Je deelt in de kennis en ervaring van alle partners in Stem en boekt veel tijdwinst.
Producten van Stem zijn onder andere:
Deze producten hebben de hoogste kwaliteit. Ze voldoen aan de standaarden (het toezichtkader) van de Inspectie van het Onderwijs. Ook hebben de producten draagvlak in het bedrijfsleven, doordat bedrijven deelnemen in Stem.
Diensten van Stem zijn onder andere:
Alle partijen zijn vertegenwoordigd in het Stem-bestuur. Zowel branche als onderwijs zijn bovendien vertegenwoordigd in de legitimeringscommissie. De deelnemende ROC’s zijn daarnaast vertegenwoordigd in de deelnemersraad.