dinsdag 4 april 2023
Tijdens de EAC van maart is oriënterend met de EAC gesproken over de toevoeging van portfolio als examenvorm aan de instrumenten die Stem tot nu toe aanbiedt. Deze brainstorm hebben we gevoerd aan de hand van verschillende vragen en een voorbeeld portfolio van een van de scholen.
Gedurende de uitwisseling van ideeën hebben we vrij snel opgemerkt, dat er onderling uiteenlopende beelden bestaan met wat er onder een portfolio wordt verstaan. Zowel over de betekenis, de toepassing als over het doel. Van het kunnen meten van groei (formatief) tot een map met concrete opdrachten waar op basis van deze mix van bewijsvoering en een CGI, conclusies getrokken kunnen worden over het functioneren van de student als beginnend beroepsbeoefenaar (summatief). Ook over de bewijsvoering in het portfolio lopen de beelden uiteen: van het verzamelen van bewijzen op een bepaald kennisaspect of werkproces tot het kunnen beoordelen van een volledige opleiding aan de hand van een portfolio. Voorwaardelijk bij het inzetten van een portfolio zijn de onderwijsvisie van school en wat logisch en passend is bij het kwalificatiedossier.
Conclusie naar aanleiding van deze brainstorm is, dat we voorlopig binnen Stem niet gaan werken aan de examenvorm portfolio. We gaan wel kijken of de examenvormen die Stem nu aanbiedt, als bewijslast kan dienen in een portfolio.